
W pierwszych latach życia dzieci z zespołem Downa rozwijają się znacznie szybciej niż w późniejszym okresie. Dzieje się tak, ponieważ ich mózg w tym czasie jest znacznie bardziej plastyczny. Aby wykorzystać ten moment, warto otoczyć dziecko specjalistyczną opieką i poddać je kompleksowej rehabilitacji.
Dzieci z zespołem Downa mają wiele problemów. Początkowo głównym objawem jest hipotonia – obniżone napięcie mięśniowe, stanowiące podstawę złej stabilizacji. Pojawia się wiele ruchów kompensacyjnych prowadzących do niewłaściwego sensomotorycznego sprzężenia zwrotnego, będącego dla dziecka źródłem nieprawidłowych informacji czuciowych i ruchowych.
Hipotonia wraz z zaburzoną stabilnością obręczy barkowej utrudnia koordynację oddychania, fonacji i artykulacji, czyli czynników warunkujących prawidłową mowę. Rozwój mowy jest zaburzony od samego początku, co jest konsekwencją nieprawidłowej czynności połykania i oddychania.
Zaburzenia mowy, szczególnie opóźnienie w jej rozwoju, zubożają także rozwój psychiczny dziecka i negatywnie wpływają na kształtowanie jego osobowości. Dzieci mają problemy między innymi z wyrażaniem swoich myśli, rozumienia informacji pochodzących od innych osób. Bez specjalistycznej opieki wszelkie problemy narastają, a na nie nakładają się kolejne, co prowadzi do zwiększania się zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka.
Objawy psychiczne lub psychosomatyczne oraz problematyczne zachowania wskazują na problemy dziecka z utrzymaniem zdrowego kontaktu z otoczeniem. Osoba dorosła funkcjonuje w relacjach z innymi, a dziecko dopiero uczy się wchodzić w te relacje. Problemy z komunikacją znacznie utrudniają postęp. Bardzo pomocne w takim przypadku mogą okazać się sesje psychoterapeutyczne.
Na czym one polegają? To przede wszystkim nauka budowania przez dziecko kontaktu ze środowiskiem. Dzieje się to poprzez zmysły, mięśnie, aparat ruchowy, temperaturę, oddech, głos i jedzenie. To właśnie te elementy terapeuta stara się włączać w pracę z dzieckiem. Oczywiście terapia odbywa się na zasadzie zabawy. Dziecko w ten sposób angażuje się w różne aktywności plastyczne, gry planszowe, zabawy ruchowe. Doskonale w tego rodzaju pracy sprawdza się również terapia z użyciem specjalnie zaprojektowanej piaskownicy, w której dziecko za pomocą figurek może przedstawiać przeróżne historie i szukać nowych sposobów radzenia sobie z trudnymi dla siebie sytuacjami.
– Dzieci, które z powodu swoich dysfunkcji nie wiedzą, jak wejść w bezpieczny kontakt ze światem, odcinają się, stają się nadpobudliwe albo przejawiają zachowania agresywne. Terapeuta stara się pomóc dziecku w zintegrowaniu funkcji zmysłów, ciała, emocji i intelektu. Jest to praca nad kontaktem, a więc nad świadomością potrzeb i ich zaspakajaniem poprzez zaangażowanie w środowisko.
Turnusy logopedyczne organizowane są w Ośrodku Polanika w Chrustach, gdzie dzieci pracują z fizjoterapeutami, neurologopedami, psychoterapeutami, pedagogami
i oligofrenopedagogami. Celem jest umożliwienie dzieciom osiągnięcia maksymalnego rozwoju w każdym obszarze poprzez indywidualizację pracy i równoległe włączenie naszych małych pacjentów do efektywnego funkcjonowania w grupie. Pozwala to na wzrost, dojrzewanie, uczenie się, rozwój oraz swobodne korzystanie z własnych zasobów.