Zaburzenia ze spektrum autyzmu są zaburzeniami rozwojowym, a więc praca z dzieckiem koncentruje się głównie na nauce i kształtowaniu nowych umiejętności, osiąganiu możliwych, kolejnych progów rozwojowych i nieangażowania się w pewne zachowania.
Pracujący z dzieckiem terapeuta koncentruje się na osiąganiu przez nie celów, wyznaczonych zgodnie z najnowszymi kryteriami (klasyfikacja DSM-5). Oddziaływanie terapeutyczne obejmują cele z zakresu komunikacji społecznej, oraz ograniczonych lub powtarzających się zachowań.
W zakresie komunikacji społecznej oddziaływania terapeutyczne odnoszą się do trzech poziomów:
- problemy z inicjowaniem rozmów lub mniejsze zainteresowanie interakcjami z innymi,
- wyraźne deficyty zarówno w komunikacji werbalnej, jak i niewerbalnej,
- brak lub niewielkie reakcje na próby nawiązania kontaktu, ograniczona mowa
W zakresie ograniczonych lub powtarzających się zachowań oddziaływania terapeutyczne odnoszą się do:
- reakcje na zmiany, wywołują problemy w co najmniej jednej sferze aktywności
- problemy w radzeniu sobie ze zmianą, zakłócające funkcjonowanie w różnych sferach aktywności,
- sztywność zachowań wpływająca na wszystkie sfery aktywności, powodująca znaczne cierpienie.
W zależności od stopnia funkcjonowania dziecka w powyższych obszarach i jego możliwości, celami terapii mogą być: pomoc dziecku w planowaniu, organizacji, kontrolowaniu zachowania, radzeniu sobie z gwałtownymi emocjami przystosowywaniu do nowych sytuacji, rozpoznawaniu znaczeń bodźców emocjonalnych, interpretowaniu emocji, poznawaniu i odczytywaniu sygnałów niewerbalnych. Do pracy z dzieckiem włączany jest również rodzic, tak aby po wyjeździe z naszych turnusów mógł kontynuować wzmacnianie zdobytych umiejętności i wspieranie zdobywania kolejnych.